Tijdens de Week van de Mentale Gezondheid (1-7 juni) staan we stil bij hoe belangrijk het is om goed voor jezelf én voor elkaar te zorgen. Zeker als je een naaste hebt met mentale klachten, kan dat veel van je vragen. Je wilt er zijn voor de ander, maar hoe zorg je ervoor dat je zelf in balans blijft?
De belangrijkste boodschap: je staat er niet alleen voor. Als naaste – of je nu partner, familielid, vriend of buur bent – speel je een waardevolle rol. Tegelijkertijd is het normaal dat dit soms zwaar is of vragen oproept.
Een aantal inzichten die kunnen helpen:
Blijf in contact, maar neem niet alles over. Er zijn voor iemand betekent niet dat je alles moet oplossen. Luisteren, begrip tonen en er ‘gewoon zijn’ is vaak al heel waardevol. Tegelijk is het belangrijk om ruimte te laten voor de ander om zelf stappen te zetten.
Praat erover. Je hoeft het niet alleen te doen. Deel wat je meemaakt met iemand die je vertrouwt, of zoek contact met anderen die in een vergelijkbare situatie zitten. Dat geeft steun en herkenning.
Zorg ook goed voor jezelf. Juist als je voor een ander zorgt, is het belangrijk om je eigen grenzen te bewaken en tijd te nemen om op te laden. Dingen blijven doen waar je energie van krijgt, helpt je om het vol te houden.
Wil je meer tips: kijk dan op https://mentaalbalans.nl/naasten/10-tips-voor-jou-als-naaste/








