Gemeente Apeldoorn
De Relatiedesk is hét startpunt (bij het voorkomen) van relatieproblemen en scheiding in de gemeente Apeldoorn
De Relatiedesk geeft advies aan Apeldoorners die problemen willen voorkomen, twijfels hebben over hun relatie of willen weten hoe ze een scheiding het beste kunnen regelen. De mensen van de Relatiedesk bieden een onafhankelijk en kosteloos advies. Zij denken met iemand mee, zodat hij/zij helder krijgt wat de beste weg is voor zijn/haar situatie.
Relatiedesk is een initiatief van Stimenz en Apeldoornse Mediators.
De Relatiedesk is opgezet door Stimenz samen met Apeldoornse mediators. Door de handen ineen te slaan, brachten zij hun expertises bij elkaar waardoor allerlei vragen rond relatie en scheiding beantwoord kunnen worden. De aanleiding voor dit initiatief was tweeledig. Ten eerste de constatering dat veel mensen geen weg meer zien bij relatieproblemen, maar dat scheiden óók ingewikkeld is. Vanuit emoties en onwetendheid nemen mensen soms ondoordachte beslissingen waardoor ze in een vechtscheiding kunnen belanden. Deze beslissingen kunnen ook andere langdurige consequenties hebben die men niet voorziet. Ten tweede is er een woud aan (commercieel) hulpaanbod bij scheiding – welke keuze maak je dan? Niet zelden blijkt een goedkope scheiding grote (financiële) gevolgen te hebben.
Na een gedegen voorbereiding zijn we in september 2017 van start gegaan en vanaf dat moment kunnen alle inwoners van de gemeente Apeldoorn hier kosteloos een adviesgesprek krijgen.
Lize Flendrie, sociaal werker, Stimenz
“Wat mij regelmatig opvalt, is dat inwoners vaak op een moeilijk moment in hun leven een gesprek aanvragen bij Relatiedesk. Ze hebben vragen als: ‘hoe moet ik met de nieuwe partner van mijn ex omgaan, mag ik eisen dat die vriend niet komt wanneer mijn kind bij zijn moeder is?’ Ook vragen als: ‘Ik zie mijn kind niet of nauwelijks en ik merk dat zijn moeder slecht over mij praat, welke stappen moet ik nemen … ‘ ‘Mijn man is boos op mij, omdat ik verliefd ben geworden op een ander en hij bespreekt dit met de kinderen. Ik voel dat de jongens afstand van mij nemen’ of ‘Mijn man is depressief, maar ik wil toch de knoop doorhakken en scheiden’
De Relatiedesk kan op zo’n moment van toegevoegde waarde zijn. Bijvoorbeeld om inwoners te informeren wat een volgende stap voor hen kan zijn.”
Marjon Kleinleugenmors, coördinator Relatiedesk en sociaal werker, Stimenz
“Het hebben van een adviesgesprek bij de Relatiedesk is mooi werk! Het gaat erom de mensen van het beste advies te voorzien, dit doen we door vooral te luisteren en door te vragen. Hoe ziet de situatie er uit, wat is er al geprobeerd, wat zijn de wensen van het stel zelf in de relatie? De samenwerking met de Apeldoornse mediators hierin is heel waardevol. Samen komen we een heel eind en tot het beste advies, passend bij de situatie.”
Apeldoornse mediators
Vanuit maatschappelijke betrokkenheid leveren een aantal Apeldoornse mediators hun bijdrage aan de Relatiedesk, allen gespecialiseerd in scheidings- en familiezaken. Daardoor kunnen zij de verschillende mogelijkheden laten zien aan mensen die willen scheiden. Hun kennis van de scheidingsprocedure, de financiële aspecten ervan en van bemiddeling is erg waardevol.